Birkaç gün önce İYİ Parti Aksu Belediye Meclis Üyesi Yunus Akpınar’ın iş yerine uğradım. Amacım çay eşliğinde sohbet etmekti. Ancak, Akpınar’ın misafirlerinin olmasından dolayı kendimi fikir sahibi olmadığım bir sohbetin içersin de buldum. Haliyle ilk etapta dinlemekle yetindim. Sonra aklıma takılan soruları sormaya başladım.

Öncelikle fikir sahibi olmadığım sohbetin konusunu paylaşayım. Konu SSB. Açılımıysa Silindirle Sıkıştırılmış Beton Yollar.

1970’li yıllardan itibaren başta Amerika Birleşik Devletleri ve Kanada olmak üzere, bir çok Avrupa ülkelerinde, özelikle ağır endüstriyel alanlarda, limanlarda, park alanlarında fabrikalarda ve kırsal bölgelerde ve kent içi yollarda Silindirle Sıkıştırılmış Beton Yollar teknolojisi kullanılmaya başlanmış. Her geçen gün kullanım alanı ve miktarı artmış.

Ülkemizdeyse yol anlamında ilk olarak 2009 yılında pilot bölge seçilen Antalya’da kullanılmış. Daha sonra 2011 yılında Denizli, 2014 yılında Samsun ve Trabzon, 2016 yılından itibarende Tekirdağ ve Kocaeli’nde bazı yollarda uygulanmaya başlanmış. Bugün ise birçok ilde belediye ve İl Özel İdareleri tarafından tercih edilen bir yol teknolojisiymiş.

Konunun farklı olmasından dolayı, bilgi sahibi olma adına haliyle bir kaç soru sorma gereksinimini duydum.

Önce bildiğimiz asfalt yollardan farkının ne olduğunu sordum. Sonra maliyet anlamında avantajları ve dezavantajlarının olup olmadığını sordum.  

Sorularıma cevap veren yetkili kişi ilk olarak, “asfalt yollar, ithal ettiğimiz ham petrolün damıtılması sonucunda ortaya çıkan atıktır. Çimento ise yerli kaynaklarla üretilen endüstriyel bir üründür” yanıtını verdi.

Beton yolların Dünyada 100 yılı aşkın süredir kullanıldığını ifade eden yetkili kişi, “Beton yol, uzun ömürlü ve düşük yapım maliyeti sebebiyle mevcut yollara göre daha fazla tercih ediliyor. Beton yolların tercih sebebinin en büyük etkenlerinden biri de mevsimsel faktörlerdir. Bildiğiniz gibi yaz gelince ülkemizin bazı bölgelerinde sıcaktan yollar erir. Yazın yumuşayarak yollar tekerlek izi oluşturur, kışın da çatlayabilir. Bu sonuç maalesef ki kazalar başta olmak üzere, birçok olumsuz olayı hayata geçirebilir. Bunun için ülkemizde beton yolların kullanımı yaygınlaşmalıdır.”

Bu cevaplar karşısında, farklı bir soru daha sordum. O da beton yolun ömrünün ne kadar olduğu. Verilen cevap beni haliyle şaşırttı. Çünkü cevap, 40 yıl, oldu.

Eminim sizlerde şaşırmışsınız. Bir taraftan birkaç yıl içerisinde yenilenen asfalt yollara karşı, öbür taraftan 40 yıllık ömrü olan silindirle sıkıştırılmış beton yollar.

Aradaki fark bile iki ürün arasındaki avantajı ortaya çıkaracak cinsten. Ayrıca, biri ithal ettiğimiz ham petrolün damıtılmış atığı, diğeri ise yüzde yüz yerli ve milli.

Gerisi idarecilere kalmış bir şey.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.