ATSO Başkanı Çetin: Turizmde sezon yaklaştıkça kayıp büyüyor

ANTALYA Ticaret ve Sanayi Odası (ATSO) Başkanı Davut Çetin, turizmde sezon yaklaştıkça kaybın büyüdüğünü, Rusya pazarının yüzde 95 oranlarda kaybedildiğini dile getirdi.

ATSO Başkanı Çetin: Turizmde sezon yaklaştıkça kayıp büyüyor

ANTALYA Ticaret ve Sanayi Odası (ATSO) Başkanı Davut Çetin, turizmde sezon yaklaştıkça kaybın büyüdüğünü, Rusya pazarının yüzde 95 oranlarda kaybedildiğini dile getirdi.

25 Mayıs 2016 Çarşamba 10:39
ATSO Başkanı Çetin: Turizmde sezon yaklaştıkça kayıp büyüyor
ATSO'nun Mayıs ayı meclis toplantısı, ATSO Meclis Salonu'nda yapıldı. Meclis Başkanı İzzet Bayar'ın katılmadığı toplantıya Meclis Başkanvekili Süleyman Özer başkanlık etti. ATSO Yönetim Kurulu Başkanı Davut Çetin, yönetim kurulu ve meclis üyelerinin katıldığı toplantıda, yeni kurulan 65'inci Hükümet'e Antalya'nın talepleri açıklandı. 



KEMER'DE TİCARET DURMA NOKTASINDA



Kemer'de esnaf ziyaretini anlatan ATSO Başkanı Davut Çetin, Kemer'de ticaretin durma noktasına geldiğini ve herkesin tedirginlikle, sabırla acil çözüm beklediğini söyledi. Kemer'de esnafın kiralarını ödeyecek durumda olmadığını belirten Çetin, “Gerçekten de dolar veya euro cinsinden yüksek kira bedelleri var. Turist az, gelir yok, ama kira borcu, SGK borcu devam ediyor. Dolayısıyla haklı olarak yakınıyorlar. Aslında Kemer esnafının durumu bütün Antalya'nın durumuna işaret etmektedir. Turizm ve tarımdaki sorun, bütün sektörlere yayılmıştır" dedi.



TURİZMDE YÜKSEK SEZONDA DÜŞÜŞ ORANI BÜYÜYOR



Turizm rakamlarını Kültür ve Turizm Müdürlüğü'nün artık yayımlamadığını ve bunun nedenini de bilmediklerini söyleyen Davut Çetin, Mayıs ayı ilk yarısı itibariyle rakamları açıkladı. Sezon yaklaştıkça turizmde kaybın büyüdüğünü kaydeden Çetin, önceki aylarda yüzde 30'larda olan düşüşün, Mayıs ayında yüzde 40'ın üzerine çıktığını, Rusya pazarının yüzde 95 oranlarda kaybedildiğini dile getirdi. 



2007'YE DÖNÜŞ RİSKİ



Çetin, düşüş oranları ve turist sayılarını da şöyle açıkladı:



“Ocakta yüzde 22.3, şubatta yüzde 33.1, martta yüzde 20.1, nisanda yüzde 40.8, mayısın ilk yarısında yüzde 47.7 oranında düşüş yaşanmış. 2014'te aynı dönemde 1.9 milyon, 2015'de 1.7 milyon turist gelirken, bu yıl 1 milyon 96 binde kalmış. Geçmiş yılların rakamlarına bakarsak, bu yıl bizi neyin beklediğini daha iyi anlarız. 2007'de 7 milyon düzeyindeydik. 2014'de 11.5 milyon olmuştu. Geçen yıl 10.9 milyona düştük. Şimdi umarım olmaz ama 2007'ye gerileme riskimiz var. Bu düşüş hem Rusya hem de Avrupa pazarındaki gerilemeden kaynaklanıyor."



TÜRKİYE ALEYHTARI KAMPANYA SÜRÜYOR



Rusya'da Türkiye aleyhtarı kampanyanın sürdüğünü de anlatan Çetin, “Rusya bu tutumunu başka yönlere de aşırı biçimde taşıdı. Demokrasinin ne kadar önemli olduğu böyle zamanlarda daha iyi anlaşılıyor. Rus yönetimi hem bu yasaklarla hem de tek yanlı haber ve manipülasyonla Rus halkını da mağdur etti. Oysa bizim birçok ilçemizde, turistik tesisimizde Rusça yazılar halen duruyor. Yıllar boyunca oluşan kültürel ilişkilere yazık oldu. Rusya tarafı böyleyken, Avrupa tarafında da olumsuzluk devam ediyor. Türkiye'nin Avrupa'da büyük bir imaj kampanyasına girmesi gerekirken, maalesef tam tersi oldu. Türkiye hakkında olumlu haber ve yazı çıkmıyor. Tam tersine her gün başka bir sorunlu konu yazılıp çiziliyor" dedi. 



KAYIP 6 MİLYAR DOLAR



Aralık ayında 'en kötü senaryo' denilen duruma adım adım gelindiğini vurgulayan Çetin, “Turizm geliri dediğimiz zaman, aslında ticaret, ulaştırma hepsi bir bütündür. Türkiye'nin 2015 yılı turizm geliri 31 milyar 464 milyon dolar olarak açıklanmıştır. Antalya'nın turizm gecelemesinde payı yüzde 60'larda olduğu için, en az 14-15 milyar dolarlık geliri vardır. Dolayısıyla yüzde 40-50 civarı bir gelir kaybı ilk anda 6 milyar dolardır, ama zincirleme olarak ekonomide daha fazla kayıp yaratır ve tarımı da inşaatı da etkiler. Rakamlar ortada, bu nedenle şubat ayından bu yana diyoruz ki, bu kriz artık bütün Antalya'nın krizidir. 6 milyar dolar sadece Antalya'nın kaybı değildir, Türkiye'nin Antalya turizmi dolayısıyla yaşayacağı kayıptır" diye konuştu.



ÇİFTE DARBE



Antalya'nın bu yıl hem turizmden hem tarımdan çifte darbe yediğini kaydeden Çetin, 23 Mayıs itibariyle Toptancı Hal'de biberin 50-90 kuruş, domates, salatalık ve kabağın 40-70 kuruş, patlıcanın 50-80 kuruş, kuru soğanın 30-50 kuruş, karpuzun 40-50 kuruş ve sıkma portakalın da 20-50 kuruşa kadar düştüğünü anlattı. Bu yıl ortalamanın daha da düştüğüne işaret eden ATSO Başkanı, 2015'de 2 TL olan bütün ürünlerin ortalama fiyatının 1.21 TL'ye düştüğünü ve bu farkın çok ciddi düzeyde olduğunu söyledi. Söyleyecek fazla söz kalmadığını da belirten Çetin, “Türkiye genelinde zaten KOBİ'ler, esnaf ve tarım üreticisi zor durumda. Ama Antalya'da rakamlar daha olumsuz yönde değişiyor" dedi.



YENİ HÜKÜMETTEN TALEPLER



Binali Yıldırım'ın başbakanlığında oluşan yeni hükümette de Antalya Milletvekili Mevlüt Çavuşoğlu'nun Dışişleri Bakanı olarak tekrar görev almasının sevindirici olduğunu belirten ATSO Başkanı Çetin, başarılar dilediği yeni hükümete Antalya'nın taleplerini de sıraladı. 



Çetin, “Antalya esnafının sigorta prim ödemelerinin ertelenmesini, Antalya esnafına kredi erteleme ve yeni kredi imkânı sağlanmasını istiyoruz. Bunların yanında kira ödemelerine de bir çözüm bulunması gerekiyor. Eğer dünya önemli değil, ne derlerse desinler diyorsak, o zaman ihracattan, turizmden vazgeçelim. Yok eğer, turizmi ve ihracatı düşünüyorsak, dünyadaki algıya dikkat etmemiz gerekiyor. Buradan defalarca uzlaşma ve imaj konularını gündeme getirdik. Ama Türkiye her düzeyde sürekli bir çekişme- didişme kültürüne kapılmış durumda. Uzlaşma kültürü gelişmedikçe hiç bir şey bu didişme ve çekişmeye son veremez. En iyi anayasa, en iyi kanunlar bile yapılsa, uygulama kültüre bağlıdır. Bütün sorunların çözümü demokratik hukuk devleti yolunda ilerlemekten geçer" dedi.



KAŞ'TAN GAZİPAŞA'YA ALIŞVERİŞ FESTİVALİ 



Antalya Alışveriş Festivali'nin haziran ayında başlayacağını açıklayan Çetin, Antalya Tanıtım A.Ş.'nin öncülük ettiği bu festivalde Antalya'da bir işyerinden kredi kartıyla en az 25 liralık alışveriş yapan herkesin çekiliş hakkı kazanacağı, 7 otomobil, 77 televizyon ve başka hediyelerin çekilişle verileceğini açıkladı. 23 banka ile anlaşma yapıldığını söyleyen Çetin, “Oda olarak alışveriş festivalinin ana sponsoruyuz. İster ATSO üyesi, ister AESOB üyesi olsun, tüm esnaf bu festivalden yararlanacak. Biz, kendi üyelerimizle birlikte, tüm Antalya ticaretine canlılık getirmek istiyoruz. Kaş'tan Gazipaşa'ya kadar bütün esnaf bu festivale dahil olacak" dedi.

Son Güncelleme: 25.05.2016 10:41
Anahtar Kelimeler:
Antalya
Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.